DAH PROMENE: Nostalgija, ljubav i pogled u budućnost!

DAH PROMENE: Nostalgija, ljubav i pogled u budućnost!

Kratki modni film „Dah promene” ostvarenje je koje istražuje lični izraz različitih generacija na našim prostorima kroz modu te prepliće kulturno naslijeđe i savremeni život u nostalgično putovanje kroz vrijeme, a već je prepoznat u selekcijama berlinskog i sarajevskog Fashion Film festivala. 

Od folklornih motiva do urbanih beogradskih pločnika tražeći u njima potencijal za kreiranje budućnosti, ovaj film je djelo nagrađivanog reditelja Andreja Krečetova koje u fokus stavlja kreacije od tkanina iz lične arhive Jovanke Broz.

Dah promene sagledava prošlost, današnje odluke, hrabrost i spremnost da ponesemo onaj identitet koji nas glasno zove iznutra. Jer, kuda nas budućnost vodi ako mi nismo ti koji je biramo i stvaramo? Petominutni film oslikava različite vremenske i prostorne kontekste prvenstveno kroz unikatna dizajnerska rješenja, lokacije, muziku kompozitora i poeziju srpskih pjesnika iz 20. stoljeća.

Kroz simboličnu upotrebu tkanine iz lične arhive Jovanke Broz, kreacije nastale od neočekivanih materijala pronađenih u polunapuštenoj fabrici Kluz i savremeni osvrt na motive narodne nošnje, pa sve do urbanih stilova današnjice – Dah promene ekranizuje istoriju ispričanu kroz modu.

https://www.youtube.com/watch?v=CvAjbdqnTEQ

O samom iskustvu rada na ovakvom filmu, pričali smo s mladom umjetnicom, Anom Kočović.

1. Kako si ti doživjela konceptualnu ideju spajanja različitih vremenskih perioda kroz modu u filmu “Dah promene”? Kako je došlo do saradnje?
-Konceptualna ideja spajanja različitih vremenskih perioda kroz modu u  kratkometražnom filmu “Dah promene” oslikava duboku povezanost između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Po mom mišljenju film istražuje kako moda, kao izraz lične i kulturne ekspresije, može premostiti generacijske razlike i povezati tradiciju sa savremenim životom. Spajanje prošlih i sadašnjih elemenata kroz modnu estetiku omogućava stvaranje jedinstvenog vizuelnog jezika koji ne samo da prikazuje promjene u društvu, već i osvjetljava trajnu vrijednost kulturnog naslijeđa. Do saradnje je došlo tako što me je režiser kontaktirao preko društvenih mreža.
2. Koliko danas mladi poznaju svoju prošlost i da li misliš da su neka davna vremena nepravedno zapostavljena?
-Danas, mnogi mladi nisu uvijek dovoljno upoznati sa svojom prošlošću, jer je veći fokus na savremenim izazovima, globalizaciji i brzim tehnološkim promjenama. Kulturno naslijeđe, istorijski konteksti i tradicije se ne istražuju dovoljno duboko. U mnogim slučajevima, mladi su okrenuti modernim vrijednostima, koje se mogu kretati prema univerzalnim, globalnim standardima, dok se lokalni istorijski i kulturni momenti mogu zanemariti. Međutim, upravo filmovi poput “Dah promene”, koji kombinuju prošlost i sadašnjost kroz modu, mogu pomoći u tome da mladi ljudi ponovo otkriju i vrednuju naslijeđe svojih predaka. Filmovi i drugi oblici umjetnosti mogu biti most između prošlosti i sadašnjosti, podsjećaju  nas na to koliko je važno razumjeti sopstvenu istoriju kako bi oblikovali bolju budućnost.
3. Kako mlađa generacija može pronaći vezu između kulturnog naslijeđa i savremenog izraza?
Moda je most između prošlosti i sadašnjosti, koji omogućava mlađoj generaciji da ponovo otkrije i reinterpretira kulturno naslijeđe na način koji je svjež i relevantan za današnji svijet. Kroz odjeću, mladi mogu oživjeti tradiciju, prilagoditi je modernim tendencijama i kroz to stvarati nešto jedinstveno. Na primjer, starinski vezovi, krojevi ili simboli mogu biti ujedinjeni sa savremenim materijalima i dizajnom, stvarajući spoj koji nosi duboko značenje, ali i novu estetsku vrijednost. Kroz modu, mladi ne samo da mogu povezati prošlost sa sadašnjošću, već i izraziti svoj identitet, pokazati poštovanje prema tradiciji i istovremeno otvoriti vrata inovaciji.
4. Šta te je lično najviše iznenadilo ili dirnulo tokom rada na ovom projektu koji na poetičan način propituje identitet kroz modu i vrijeme?
Najviše me je dirnula priča koja je ispričana kroz modu. Način na koji je ukompovana tradicija, kultura i savremeni život. Posebno me iznenadilo kako se kroz svaki segment filma provlači lično iskustvo, bilo da je to nostalgija, suočavanje s prošlošću, ili nada za budućnost. Inspirisalo me i to što smo imali priliku da sagledamo naš identitet iz perspektive stranca, što je donijelo potpuno novu dimenziju razumijevanja i izražavanja priče. Ovaj projekat mi je pokazao da kroz modu ne istražujemo samo estetske dimenzije, već i ono što nas čini ljudima a to je svakako potreba da ostavimo trag kroz način na koji se predstavljamo svijetu.
5. Ako bi mogla da razgovaraš sa ženom iz perioda sedamdesetih ili osamdesetih godina prošlog stoljeća, šta bi je pitala o njenom doživljaju mode, slobode i ličnog izraza?
Zanimala bi me njena percepcija mode kao sredstva za oslobađanje – kako je u tom vremenu, koje je bilo obilježeno društvenim promjenama, moda postala način da se izrazi lična sloboda i kreativnost. Pitala bih je kako je balansirala između društvenih normi i unutrašnje potrebe za autentičnošću, i da li je tadašnja moda za nju predstavljala oblik pobune ili oslobođenja. Takođe, voljela  bih da saznam kako je moda iz tog vremena oblikovala njen identitet i kakve je poruke slala svijetu, kao i šta misli o tome kako današnja generacija reinterpretira tu slobodu kroz savremeni stil.
Produkciju filma realizovao je Qlaack, iza kog stoje izvršni producent Dušan Mladenović i producentkinja Ana Kuzmančević, a stvaranju ovog jedinstvenog vizuelnog eseja doprinijeli su direktor fotografije Luka Milićević, stilistkinja Arina Popova i make up & hair stilstkinja Nadya Mastrukova. „Dah promene” okuplja lokalne dizajnere među kojima su Dejana Momčilović, Maria Chany, Na.valy, Sandasimona, Helenie Design, Lea Pecović, Una Đorđević, Valentina Pejović, Super Star Si Designers, Jovana Marković i Vesna Kracanović, čije komade nose glumice Ljudmila Stratimirović, Irene Lapin, Anđela Ristić, Ana Kočović i Aida Minibaeva.
Film će premijerno biti prikazan večeras, 18. decembra od 18:00h u Dvorani Kulturnog centra Beograda. Gledaoci će imati priliku da pogledaju i prateću izložbu unikatnih dizajnerskih komada, pažljivo odabranih za potrebe filma, u holu Kulturnog centra Beograda. Projekcije će biti održane u tri uzastopna termina nakon čega će uslijediti razgovor sa rediteljem i ekipom filma, a ulaz je slobodan.

 

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *